Olimpíada Informàtica

olimpiada_informaticaLa Fundació és promotora en l’organització de l’Olimpíada Informàtica Espanyola (OIE) des del seu inici. La informàtica que s’ensenya habitualment a Secundària consisteix en la utilització d’eines d’edició de texts, de càlcul, o bé en la consulta o construcció de pàgines web. Tanmateix, rarament se centra en la programació.

Des de la Fundació Aula i a través de l’Olimpíada Informàtica es promou precisament l’estudi de la programació. Adreçada als estudiants de Secundària i Batxillerat de qualsevol centre d’Espanya, l’Olimpíada està organitzada per la Fundació Aula i la Facultat d’Informàtica de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

La OIE s’ha vingut convocant a Espanya sempre sota els auspicis de la Fundació Aula de Barcelona. Des del curs 2006/07, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) col•laboren amb la Fundació Aula en l’organització del concurs. El comitè organitzador de la OIE està format per:

• Sra.Teresa Mesquida (Fundació Aula)
  • Sr. Enric X. Martín (vicedegà FIB)
  • Sr. Omer Giménez Llach (professor UPC
  • Sr. Salvador Roura Ferret (professor UPC)
  • Sr. Jordi Villà i Freixa (Fundació Aula)
  • Sr. Joan Alemany (Fundació Aula)

Qui pot participar en l’Olimpíada Informàtica Espanyola (OIE)?

La competició està dirigida a estudiants del segon cicle de Secundària , Batxillerat i Cicles Formatius de grau mig. La inscripció a la web, necessària per a poder accedir al material didàctic (col•lecció de problemes, corrector en línia, solucions d’exercicis), està oberta a tot el món, tant alumnes com professors.

Quan i on se celebra l’Olimpíada Informàtica Espanyola (OIE)?

L’Olimpíada s’organitza en dues fases: una fase en línia, en la qual es participa via Internet, i una fase presencial, a la qual es convida als millors 25 estudiants de la fase en línia. Els 4 primers classificats formen l’equip que representa a Espanya en l’Olimpíada Informàtica Internacional. L’organització es fa càrrec de les despeses de desplaçament i allotjament dels concursants, tant de la final nacional, com durant l’Olimpíada Informàtica Internacional.

D’entre els concursants, i a través de successives eliminatòries, se selecciona l’equip espanyol de quatre concursants que acudeix a la IOI.

Què és l’Olimpíada Informàtica Internacional (IOI)?

La IOI és una de les cinc olimpíades científiques que tenen lloc anualment. La primera Olimpíada Internacional d’Informàtica (IOI) es va celebrar al maig de 1987, propiciada per la Unesco. L’equip espanyol ha estat present en les IOI de 1997 fins ara.

El seu objectiu és l’estímul de l’interès en la informàtica i en les tecnologies de la informació. També es pretén reunir estudiants de diversos països amb talent excepcional perquè comparteixin experiències científiques i personals.

La IOI està organitzada cada any per un dels països participants. Cada país envia una delegació de quatre estudiants i dos acompanyants. Els concursants ho fan individualment, i intenten obtenir la màxima puntuació resolent un conjunt de problemes informàtics durant les dues sessions del concurs. Els problemes són algorítmics i han de resoldre’s programant en un ordinador personal.