Pere Ribera i Ferran

Pere Ribera i Ferran.

riberaPere Ribera i Ferran, eminent pedagog i fundador d’Aula Escola Europea (1915-2009)

“…El senyor Ribera era exigent com només pot ser-ho qui s’autoexigeix el màxim. Crec que aquest lema sintetitza ja l’ensenyament i el mestratge del Pere Ribera del anys, avui ja molt llunyans, del Liceu Francès. Tan sols aquest lema permet de comprendre l’impuls i la força que el duen a crear l’Escola Aula en uns moments per a ell molt difícils. I aquest lema ha continuat presidint la vida de l’Escola des del dia de la seva fundació. Educar és exigir de l’altre. Sobretot en el sentit d’exigir-li que aprengui a ser exigent amb ell mateix. Tan sols així és possible de formar uns ciutadans lliures, crítics i responsables. Es pot ser crític tan sols quan s’ha après a ser autocrític. S’és lliure quan s’és responsable, i en la mesura que s’està disposat a assumir les responsabilitats. » Fragment del text que el senyor Joan Estruch va llegir el 18 de desembre del 2009 en la cerimònia del sepeli del senyor Pere Ribera.

Pere Ribera va néixer el 1915 a Ulldecona i va dedicar tota la seva vida professional al món de l’educació. Del 1939 al 1968 va treballar al Liceu Francès de Barcelona, del qual arribaria a ser el director de la secció espanyola.

El 1968 va iniciar el que seria el gran projecte de la seva vida: Aula Escola Europea (Barcelona). Era un moment difícil per al país: el sistema educatiu no era satisfactori i hi havia una evident necessitat de renovació, que la legalitat vigent no permetia aplicar fàcilment. Però també era un moment en què la societat civil sabia assumir responsabilitats. Pere Ribera es va saber envoltar de persones de prestigi per endegar el seu projecte: van col•laborar amb ell, entre d’altres, Jordi Sarsanedas i Amalia Tineo en l’àmbit pedagògic; i José Manuel Lara i Antoni Puigvert en la part d’aportació del capital inicial. Un projecte al qual van donar suport incondicional un significatiu grup de famílies que des del primer moment van portar-hi els seus fills.

Aula Escola Europea va començar en uns locals del carrer doctor Roux, però ben aviat (el 1971) va instal•lar-se al seu actual emplaçament de l’avinguda Mare de Déu de Lorda.

Des del començament, Pere Ribera va concebre l’educació dels nois i noies com un procés integral, que havia de donar tanta importància als primers moments de contacte de l’infant amb l’escola com als anys de preparació per a l’accés a la universitat. Per això va crear una secció d’educació infantil, una d’educació primària, una d’educació secundària i una de batxillerat, i va pensar-les com una unitat.

Al llarg dels anys, Pere Ribera va anar conferint la seva personalitat a la seva escola: es pot dir que la seva manera d’entendre el procés educatiu, sempre amb l’objectiu de l’excel•lència per mitjà de l’esforç, ha deixat petja no només en moltes generacions d’alumnes sinó també en moltes generacions d’educadors. Tant els uns com els altres s’han referit sempre a ell com “el senyor Ribera”, amb el respecte que mereixia la seva condició de mestre, en el sentit més ampli i alhora més profund de la paraula.

Pere Ribera va exercir com a director d’Aula Escola Europea fins al 1996 quan, als 81 anys d’edat, va jubilar-se. Tanmateix, va continuar vinculat activament al món de l’educació com a president de la Fundació Aula i va promoure i culminar la renovació d’Aula Escola Europea, amb la inauguració el 2003 d’uns nous edificis que permetien recollir i portar a la pràctica tota l’experiència en el món de l’educació que va poder adquirir durant una carrera professional de més de 60 anys.

El 1992 va rebre la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya. El 2006 li va ser lliurat per part del govern francès el guardó d’Officier dans l’Ordre des Palmes Acadèmiques.

En alguna ocasió, Pere Ribera havia afirmat que voldria ser recordat per haver estat una persona que havia dedicat la seva vida a descobrir i estimular les capacitats dels seus alumnes. Mereix ser també recordat per haver estat una persona que va emprendre la seva feina de mestre amb autèntica passió, una passió que va saber mantenir i alimentar durant dècades d’una manera exemplar.

Text del Sr. Joan Estruch sepeli Sr. Pere Ribera